Parkkiongelma ärsyttää Martinlaakson asemalla16.01.2014 Vantaan Sanomat 15.1.2014 http://www.vantaansanomat.fi Martinlaakson aseman parkkiongelma on piinannut alueen asukkaita pitkin syksyä. Asukkaat moittivat pysäköintijärjestelyjä epäonnistuneiksi ja hankaliksi. Nyt asiaan on vihdoin luvassa parannusta – ainakin paperilla. Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin kertoo, että kaupunki käynnistää selvityksen Martinlaakson terminaalin liikennejärjestelyistä. – Pysäköinnistä on tullut paljon palautetta. Suunnittelu aseman pysäköintijärjestelyjen suhteen on käynnistymässä. Lähes päivittäin Martinlaakson asemalla liikkuva Juhani Partanen kiteyttää pysäköintiongelmat kahteen kohtaan. Saattoliikennettä palvelleet lyhytaikaiset parkkipaikat sijaitsivat aikaisemmin bussiterminaalin alueella, aivan aseman vieressä. Paikat mahdollistivat nopean siirtymisen toiseen kulkuneuvoon matkatavaroiden kanssa. Martinlaakson ostarin valmistuttua saattopysäköintipaikat siirrettiin Kivivuorentien varteen. Aseman pysäköintijärjestelytAikaisemmin Martinlaakson aseman lyhytaikainen henkilöautopysäköinti sijaitsi bussiterminaalin alueella, aivan aseman vieressä. Paikat mahdollistivat nopean siirtymisen toiseen kulkuneuvoon matkatavaroiden kanssa. Martinlaakson ostarin valmistuttua kyseiset saattoliikenteen pysähtymispaikat siirrettiin Kivivuorentien molemmin puolin. Asukkaiden kokemuksen mukaan paikat ovat usein täynnä ostarin käyttäjien autoja. Nyt bussiterminaalin alueella on pysäköintikielto henkilöautoliikenteelle. Alue on sallittu bussien seisontapaikaksi kahdeksi tunniksi. Henkilöautojen pitkäaikainen liityntäpysäköinti sijaitsee Martinlaakson ostarin katolla, jossa on 120 paikkaa. Kulku katolle tapahtuu ostarin aukioloaikoina hissillä. Asukasyhdistys on vaatinut, että lyhytaikaiset pysäköintipaikat sijoitettaisiin lähemmäs asemaa ja kattopysäköinnin merkintöjä selkiytettäisiin. – Kivivuorentien paikat ovat kaukana ja usein täynnä ihan muuta kuin saattoliikennettä. Paikat eivät edistä esteetöntä liikkumista. Esteetöntä liikkumista vaikeuttavat Partasen mukaan myös ostarin katolle sijoitetut pitkäaikaiset liityntäpysäköintipaikat, joihin pääsee hissillä vain ostarin ollessa auki. Lisäksi katon merkinnät ovat miehen mukaan epäselvät. – Iltaisin kulku katolle tapahtuu käsittääkseni jyrkkää portaikkoa pitkin tai autojen ajoluiskaa pitkin. Järjestely on hankala vanhemmille ihmisille. Myös Martinlaakson asukasyhdistys on ottanut kantaa pysäköintijärjestelyihin ja toimittanut oman esityksensä kaupungille. Kaupungininsinööri Westlin lupaa, että käynnistyvässä selvityksessä otetaan kantaa lyhytaikaisten saattopaikkojen sijaintiin. – Selvitämme, voisiko saattopaikat järjestellä uudelleen. Partasen toiveissa olisi, että saattopaikat palautettaisiin takaisin bussiterminaalin puolelle. Tätä Westlin ei kuitenkaan lupaa. – Voi olla, etteivät saattopaikat mahdu terminaaliin, sillä bussiliikenne tulee lisääntymään entisestään tulevaisuudessa. Myös taksit haluavat voimakkaasti aivan aseman edustalle. – Saattopaikat voitaisiin siirtää paremmalle paikalle Kivivuorentien varteen, Westlin pohtii. Myös Martinlaakson ostarin omistavan Citiconin kanssa on käyty keskusteluja katon opasteiden selkiyttämisestä ja pitkäaikaisen liityntäpysäköinnin järjestelyistä. – Suunnitelmissa on, että katon liityntäpysäköinti olisi jatkossakin maksuton, mutta pysäköintiin liittyisi velvoite näyttää matkakorttia lukijalle ja laittaa saatu lippu auton tuulilasiin. Tämä sen takia, että paikat pysyisivät liityntäpysäköijien käytössä, Vantaan kiinteistökehityspäällikkö Sakari Koivisto kertoo. Se, milloin mahdolliset muutokset toteutetaan, ei ole selvillä. Westlin kuitenkin muistuttaa, että ongelmat ovat tiedossa. – Suunnitelma valmistuu tämän vuoden aikana. Ongelma on tiedossa ja yritämme parantaa tilannetta. Järjestely ei ole hyvä nykyisellään. |